جاذبه های گردشگری و بوم گردی سنگسر

جاذبه های گردشگری و بوم گردی سنگسر

-3ویژگی‌های جغرافیایی مهدی شهر (سنگسر)

سنگسر یکی از شهرهای ایران (نام دیگر: مهدیشهر)، در استان سمنان است. مهدی‌شهر قبل از انقلاب، سنگسر نامیده می‌شد و هم اکنون نیز در بین عموم مردم به این نام شهرت دارد.  مردم این شهر به زبان سنگسری سخن می‌گویند. این شهر در ۱۵ کیلومتری شمال شهر سمنان واقع شده است .موقعیت جغرافیایی این شهر، ۵۳ درجه و ۲۱ دقیقه طول جغرافیایی و ۳۵ درجه و ۴۳ دقیقه عرض جغرافیایی می‌باشد و ارتفاع مرکز آن از سطح دریا ۱٬۶۳۰ متر است. این شهرستان از سمت جنوب به شهرستان سمنان، از سمت شمال به شهرستان ساری (مازندران)، از سمت مغرب به شهرستان فیروزکوه (تهران) و از سمت مشرق به شهرستان دامغان محدود گشته است.

ناحیه سنگسر تا قبل از شهریور 1320 دارای فرمانداری نظامی بود که دودانگه و چهاردانگه و نقاط دیگری از شهرستان ساری جزء آن بوده است.در فرهنگ جغرافیایی ایران که در سال 1329 چاپ‌شده است این ناحیه با حدود و مشخصات فعلی به‌عنوان بخش سنگسر آمده است.این ناحیه در مرداد 1386 به شهرستان ارتقا یافت. مساحت شهرستان مهدی‌شهر سنگسر در حدود 1100 کیلومترمربع و محیط شهر 139 کیلومتر است.

این شهرستان را باید منطقه‌ای کاملاً کوهستانی به‌حساب آورد که در جنوب رشته‌کوه البرز واقع‌شده و کوه‌های آن عبارت است از در سمت غرب کوه‌های: اسپی لت (سفید لت) گل رودبار و آسب نو (آسمان لو) که با ارتفاع 3308 متر مهم‌ترین آن‌ها است و در 11 کیلومتری مهدی‌شهر قرار دارد.

در سمت جنوب غربی کوه‌های مهراب، سفیدآب، کلیاب، کچ و بستانه (2160 متر)، در شمال غربی کوه‌های دربند، نهرد، مرغک، سیاه دره، شیر قلعه، بشم و نیز گردنه بشم در 15 کیلومتری و گردنه چاشم در 14 کیلومتری در شمال کوه‌های شیخ رضا، سیاه کوه و همچنین بلندترین قله‌ این شهرستان، نیزوای چاشم است که با ارتفاع 3810 متر در شمال شهرستان مهدی‌شهر خودنمایی می‌کند.

ازنظر توپوگرافی این منطقه کاملاً کوهستانی است و دارای پوشش گیاهی ازجمله گز، تاغ، کنار، کور، سمر، کرت، کوهنک و بنه، خارشتر، اسپند، سریش، ارس، کاروانکش شور و چرخک است.از شهر شهمیرزاد به‌طرف حاشیه شمالی، پوشش به‌صورت درختان سوزنی‌برگ، به‌ویژه ارس، سرو درختچه زرشک نمایان می‌شود. در منطقه شهمیرزاد گیاهان خودرو شامل گون، درمنه، گیاهان تیره گندمیان، نعناییان و تیغ‌های کنگر مانند اسپند، گل قاصدک، بومادران، کاسنی، گزنه و گل سرخ وحشی (نسترن) به‌وفور دیده می‌شود.

 

2-3گویش(زبان) مردم مهدی‌شهر(سنگسر)

زبان سنگسری، یکی از زبان‌های قدیمی پهلوی، اوستایی است؛ که دارای دستور زبان کامل است. این زبان در حدود 18000 واژه دارد که با توجه به این غنای زبانی که مدارک و سوابق آن موجود است؛ می‌توان هزاران واژه و لغت بسیار زیبا و رسا از دل این زبان چند هزارساله بیرون کشیده و به زبان فارسی، هدیه نمود  و موجب غنا و توانمندی زبان و فرهنگ و ادب فارسی شد.

واژه‌نامه زبان سنگسری، مهم‌ترین اثر علمی در گویش سنگسری است  که چراغعلی اعظمی سنگسری آن را نگاشته و در سال 1351 به سه زبان فارسی، انگلیسی و سنگسری، در دانشگاه میشیگان آمریکا انتشاریافته است.

 

4-3پوشش گیاهی و جانوری شهرستان مهدی‌شهر(سنگسر)

ازنظر توپوگرافی، این منطقه کاملاً کوهستانی بوده و دارای پوشش گیاهی مانند گز، تاغ، کُنار، کُور، سمر، کِرت، کُوهِنگ و بنه، خارشتر، اسپند، سریش، ارس، کاروانکش، شور و چرخک است.

از شهر مهدی‌شهر به‌طرف حاشیه شمالی، پوشش به‌صورت درختان خانواده سوزنی‌برگ؛ به‌ویژه ارس، سرو و درختچه زرشک مشاهده می‌شود.

در منطقه شهمیرزاد، گیاهان خودرو شامل گون، درمنه، گیاهان تیره گندمیان، نعناییان و تیغ‌های کنگر مانند، اسپند، گل قاصدک، بومادران، کاسنی، گزنه و گل سرخ وحشی (نسترن) به‌وفور مشاهده می‌شود.

شهرستان مهدي‌شهر با آب‌وهوایی بسیار مطبوع در فصول بهار و تابستان و حتی پاییز و چشم‌اندازهای بی‌نظیر آن در زمستان بدون شک یکی از مقاصد اصلی گردشگران در استان سمنان خواهد بود.